28 lutego br., z terenu gdyńskiej stoczni CRIST, został wyholowany już częściowo wyposażony kadłub statku przeznaczonego do obsługi morskich farm wiatrowych. Konstrukcja tej nowoczesnej jednostki była realizowana dla firmy Bernhard Schulte Offshore na zlecenie norweskiej stoczni Ulstein Verft.
Proces tworzenia tej jednostki rozpoczął się rok wcześniej, również w lutym. Wtedy to w hali produkcyjnej CRIST zaczęto cięcie blach pod budowę kadłuba statku typu CSOV (Commissioning Service Operation Vessel). Po roku intensywnych prac, gotowy kadłub oznaczony numerem budowy NB321, mógł opuścić teren stoczni. CRIST jest od wielu lat zaufanym partnerem stoczni Ulstein Verft, a statek ten jest kolejnym dowodem na owocną współpracę.
Kadłub stworzony na terenie gdyńskiej stoczni ma imponujące wymiary – 90 metrów długości oraz 19 metrów szerokości. W planach wyposażenia statku znajduje się centralnie umieszczony trap z systemem kompensacji ruchu oraz dźwig o maksymalnym udźwigu do 5 ton. Na pokładzie statku zaprojektowano pojedyncze kabiny dla 110 osób, jednak całościowo jednostka będzie mogła pomieścić do 132 osób.
Statek, oparty na platformie SX222 zaprojektowanej przez Ulstein Design & Solutions AS, został dostosowany do specyficznych potrzeb armatora. Wyposażono go w innowacyjny system Twin X-Stern, którego patent należy do stoczni Ulstein. Dzięki temu rozwiązaniu, statek może poruszać się między turbinami wiatrowymi bez konieczności zawracania, niezależnie od kierunku fal czy wiatru. Statek wykorzystuje hybrydowy napęd bateryjny i jest przystosowany do korzystania z paliwa metanolowego, co znacząco przyczynia się do ograniczenia emisji. Jego unikalne cechy czynią go idealnym rozwiązaniem dla operacji offshore wind.